I am a Catalan. And a Teacher of Spanish as a Foreign Language.

Und hier haben wir eine echte Spanierin: sie ist Mar, unsere Spanischassistentin. 
 (una alumna de 18 anys, 2 de desembre de 2011)

El dia 2 de desembre, a la HAK vam fer la jornada de portes obertes, a la qual els pares i els futurs alumnes podien assistir durant tot el matí i els seus fills els ensenyaven l'escola, activitats diverses en què prenen part, etc.

A mi, aquell dia, em donaven festa perquè no hi havia classe, però hi vaig anar per compensar un parell d'hores que em vaig demanar de festa (de manera que encara me'n queden tres per "gastar"!). I, com no podia ser d'una altra manera, em van posar amb els alumnes que fan castellà com a segona llengua estrangera.

L'exposició que van muntar, per sort, no estava centrada només en la península Ibèrica, sinó que també hi havia coses sobre Amèrica Llatina. Així, doncs, em vaig abstenir de queixar-me de l'ús de tovallons vermells i grocs per crear unes estovalles que emulaven la bandera, ni tampoc del fet que van escriure "ESPAÑOL" emprant guixos dels mateixos colors.

El que em va tocar la fibra i em va fer penedir de no haver-me'n endut la senyera, va ser quan un dels meus alumnes va tenir la brillant idea de presentar-me, al més pur estil "mujer florero", com "una espanyola de veritat". Em pregunto quants gatets va matar Déu, aquell dia, a causa d'aquesta frase.

Però no sempre em molesto a explicar el conflicte ideològic Catalunya-Espanya, principalment perquè implica improvitzar una lliçó d'història i costa molt de sintetitzar tres segles en el temps que dura una birra. I això sense comptar, evidentment, que tothom té alguna cosa a dir del tema, malgrat que no ho viuen, sinó que ho veuen des de fora i, ja se sap, des de fora tot és més fàcil.

En qualsevol cas, us remeto a dos blogs que parlen del tema. El de l'Olga (una companya de la facultat que està d'erasmus a Edimburg), el qual ha inspirat la meva entrada; i el de l'Andreu Cabré, un català resident als Estats Units. De fet, si busqueu pel blog les entrades més antigues, quan jo era a Alemanya ja vaig fer un primer esboç del que tractem aquí, centrant-me en el concepte de "pàtria".


Comentaris